Link |
Verfügbarkeit |
Preis |
Weitere Angebote |
Test & vergelijk Motorfietsbatterij
Motorfietsaccu’s worden over het algemeen startaccu’s genoemd. Aangezien het de functie is om elektrische energie naar de starter van de motorfiets te sturen en het voertuig te starten. Hierdoor wordt de motor gestart, die kortstondig veel voltampère naar de startmotor moet kunnen stromen en voor precies dit proces is de accu van de motorfiets gefabriceerd.
Ze zijn geschikt voor korte ladingen en niet voor het constant reproduceren van energie. De accu’s van de motorfiets hebben nog een aantal andere functies, maar ze moeten nog kort worden onderhouden totdat de motorfiets wordt uitgerold, bijvoorbeeld als de dynamo uitvalt. Het zorgt voor de waarschuwingsknipperlichten en de parkeerlichten. Ook voor extra ingebouwde items, zoals verwarmbare zadels, radio, navigatiesysteem of zelfs antidiefstalapparatuur, wordt nu gebruik gemaakt van de motorbatterij. Omdat de accu altijd veel energie verbruikt om de motor op korte ritten te starten, zullen de prestaties helaas steeds slechter worden als de accu regelmatig wordt gestart, omdat deze op korte ritten slechts licht kan worden opgeladen.
Onze Top 10 – motorbatterij
– Lood/zuur batterijen:
De lood/zuur-batterijen zijn goed ontwikkeld en het goedkoopst. De afgelopen jaren is er enige technologische vooruitgang geboekt. Ondertussen zijn ze verdeeld in 3 verschillende types.
– de klassieke lood/zuur-accu: deze accu werd overal in alle motorfietsen geïnstalleerd. Het had enkele nadelen, omdat het heel vaak onderhouden moest worden, het had de eigenschap om over te koken, ook de Ontluchtingsslangen veroorzaakten vaak problemen. Tegenwoordig zijn dit soort batterijen betrouwbaarder, maar ze moeten steeds opnieuw worden verzorgd en onderhouden.
– MF- lood/zuur batterijen kwamen ongeveer 20 jaar geleden op de markt, MF betekent onderhoudsvrij, je moest het zuur zelf vullen en afdichten bij levering. Omdat de batterij volledig gesloten is, hoefde je nooit vloeistoffen in te vullen en was er ook geen ontluchtingsslang aanwezig.
– AGM-motorbatterij. In de AGM – motorfiets accu glasvezels of verachtelijke matten worden geïnstalleerd. Het zuur in de accu wordt gebonden door de viles en voorkomt dat de vloeistof zich verplaatst. Dit maakt een flexibele installatie mogelijk, omdat de vloeistof niet kan uitlekken. Het kan ook onder een hoek of boven het hoofd worden geïnstalleerd.
– Gelbatterijen. Gelbatterijen hebben geen onderhoud nodig en zijn gevuld voor direct gebruik en hoeven alleen maar te worden geïnstalleerd. Ze kunnen niet lekken. Door de elektrolyten aan siliciumdioxide te binden, wordt er gel gevormd die niet kan lekken en overal op de motorfiets kan worden aangebracht.
-Lithium-ionbatterijen voor motorfietsen
Deze zijn goedkoper in aanschaf en ook veiliger dan andere motorbatterijen, wat een motorbatterijtest heeft aangetoond.
Ze overtuigen vooral door hun lage gewicht, omdat de dichtheid van hun energie veel hoger is dan bij conventionele motorbatterijen. Ze hebben ook veel kleinere behuizingen en kunnen daarom gemakkelijker op verschillende plaatsen op de motor worden gemonteerd.
Ze kunnen ook veel sneller worden opgeladen omdat hun laadstroom hoger is. Ze bevatten geen zuur en kunnen dus niet lekken.
U moet letten op de grootte van de accu, d.w.z. dat de exacte afmetingen hoogte, breedte en diepte belangrijk zijn om de accu te kunnen kopen. De batterij past ook in de meegeleverde sleuf. Vaak kunnen zelfs enkele millimeters bepalen of de accu in de daarvoor bestemde as past of niet.
Als er een originele accu moet worden geïnstalleerd, dan moet men precies deze kopen, dit wordt ook steeds weer aanbevolen door de fabrikanten. Noteer het nummer van de oude batterij en presenteer deze aan de dealer. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de volt-ampère specificaties exact overeenkomen met de voorgeschreven waarden van de motorfiets.
Als u precies weet welke batterij voor u geschikt is, is het raadzaam om de batterij online te bestellen, omdat ze van dezelfde kwaliteit zijn als die in de toonaangevende merkwinkels, maar meestal veel goedkoper zijn om te kopen.
Om de levensduur van een motorbatterij te verlengen, moet u deze steeds opnieuw laten onderhouden, vooral in de winter is de juiste opslag erg belangrijk. Tijdens de motortest werd vastgesteld dat de beste manier om de accu in de winter te verwijderen, deze volledig op te laden en op te slaan op een plaats waar hij idealiter niet warmer is dan 10 graden.
Bij een conventionele accu moet u altijd het zuurniveau controleren, als er een tekort aan water is, moet u het bijvullen. Controles moeten worden uitgevoerd nadat de batterij volledig is opgeladen.
De accu hoeft niet te worden ontladen en opgeladen, deze methode was vroeger populair, tegenwoordig wordt de accu eerder belast. Het is genoeg om de batterij op te laden.
Fabrikant van motorbatterijen:
Motorfietsbatterijtest – de beste resultaten werden bereikt door de fabrikanten van deze motorbatterijen
Intact, Harley Davidson, Delo, Yuasa, Saito, Bosch werden beoordeeld als aanbevelenswaardig, FB, Varta, Banner en Berga als voorwaardelijk aanbevolen.
Er is nu een grote verscheidenheid aan motoraccu’s. Men weet niet zeker welke batterij het beste is. Zelfs de zogenaamde „onderhoudsvrije“ accu’s moeten steeds opnieuw worden opgeladen, omdat vooral in de winter, wanneer de motoren langer geparkeerd staan, een accu kan worden beschadigd.
Als motorrijders voornamelijk in het seizoen rijden, vaak slechts korte afstanden of zeer lange pauzes tussen hun ritten, heeft de accu aandacht nodig. Want soms is de startonderbreker die door de accu wordt gevoed een energieverslinder. Seizoensgebonden chauffeurs moeten daarom ook een goede acculader krijgen en hun accu volledig opgeladen houden. Maar zelfs motorfietsen die het hele jaar door worden verplaatst, moeten goed nadenken voordat ze een accu kopen, welke accu het meest geschikt is voor deze piekprestaties, zoals rijden in de winter en blootgesteld worden aan kou, sneeuw, ijs en regen. Een gelbatterij of een AGM-batterij wordt aanbevolen. Een lader moet altijd binnen handbereik zijn.
Uiteindelijk is het altijd aan de motorrijder hoe lang een motorbatterij in leven kan worden gehouden. Hij of zij moet er altijd voor zorgen dat de accu goed functioneert, deze beschermen tegen ontlading (winterse ontlading) en de accu controleren op zuur- of waterverlies.
Het is ook essentieel om een geschikte lader voor de batterij te verkrijgen en om de toestand van de batterij te controleren.