Regenjas voor motorfietsen

Link
Verfügbarkeit
Preis
Weitere Angebote

Test & vergelijk Regenjas voor motorfietsen

Wat is een motorregenjas?

Bij het rijden op een motor draagt de berijder meestal beschermende motorkleding. Voor toerrijders is dit vaak een ensemble van motorjassen, bijpassende broeken en motorlaarzen. Deze kledingstukken kunnen worden gemaakt van leer of hoogwaardig textiel. Bestuurders van zogenaamde supersportfietsen, die ook op een racecircuit kunnen worden gebruikt, zweren meestal bij lederen knuffelpakken.

Al deze gespecialiseerde kledingstukken beschermen zeer goed tegen wind en kou. Ze zijn zelfs nuttig in het geval van een val en voorkomen vaak ernstigere schaafwonden en soms zelfs botbreuken. Maar bij zware regenval is het beschermende effect meestal niet zo goed. Vooral jassen, broeken en lederen pakken hebben hun problemen. Textiel motorkleding is meestal effectiever en houdt de rijder langer droog dan de lederen onderdelen. Maar als de regen lang aanhoudt en vooral als de kleding al ouder is, zal het water op een gegeven moment doordringen. Neuralgische plekken zijn vaak de naden, ook al zijn ze, net als bij zeer hoogwaardige onderdelen, weer bijzonder beschermd.

Uit dit probleem is de vergunning voor speciale regenjassen voor motorrijders afgeleid. Deze regenjassen zijn vergelijkbaar met de regenjassen voor fietsers en buitensporters. Indien nodig worden ze over de motorkleding getrokken en bieden zo extra bescherming.

Vroeger waren deze regenjassen niet meer dan een rubber- of kunststofkorrel. Dit beschermt goed tegen water van buitenaf. Omdat er echt niets doorkomt. Maar wat van buitenaf niet door kon komen, heeft de gebruiker aan de binnenkant geproduceerd. Want net als water, kon de lucht niet doorkomen van buitenaf of van binnenuit… zodat men altijd al ongelooflijk heeft gezweten in deze jassen. Op een gegeven moment maakt het niet uit of je doorweekt bent van de regen of van je eigen zweet. Beide is zeer onaangenaam.

Gelukkig is er veel gebeurd op dit gebied. De regenjassen van vandaag de dag zijn min of meer ademend, afhankelijk van de kenmerken en de prijsklasse, en zijn daarom veel comfortabeler om te dragen. Ze zijn ook ontworpen om vanaf het begin over motorkleding te worden gedragen en beperken niet langer de bewegingsvrijheid van de motorrijder.

Onze Top 10 – Regenjassen voor motorfietsen

Wat kan men daarop zeggen? Natuurlijk moet het regenjasje zijn werk doen en de drager zo lang mogelijk beschermen tegen het binnendringen van vocht door regen. Bovendien moet het goed passen over normale motorkleding en mag het de bewegingsvrijheid van de gebruiker niet of slechts in geringe mate beperken. En het moet ademend zijn, zodat je niet nat wordt onder je kleren door je eigen zweet. Last but not least moet zo’n onderdeel robuust en duurzaam zijn en niet lelijk worden of zelfs maar scheuren na een paar keer dragen. Dit laatste geldt met name voor de sluitingen van de jas. Want zelfs het beste jasje heeft geen zin als je het niet goed kunt sluiten.

Het kan ook geen kwaad als de jas er mooi uitziet en zelfs bij slecht weer opvalt. Bij regen en mist of nevel worden motorrijders vaak over het hoofd gezien door andere weggebruikers. Het is handig als de kleding, in ons geval het regenjasje, alleen al door zijn kleur opvalt en ook enkele reflectortoepassingen heeft. Maar dit zijn nu al apparaten, waar men kan zeggen, leuk om te hebben. De basisvereisten staan hierboven in de eerste paragraaf van dit hoofdstuk.

Dat is misschien een wat vreemde vraag. Wanneer heb je zo’n jasje nodig? Juist, als je op je fiets rijdt en het regent. Maar serieus… Als je op mooie lente-, zomer- of herfstdagen met je fiets gaat fietsen, hoef je zeker geen regenjas te dragen. En als er een korte regenbui is, kunt u ook stoppen en schuilen.

De situatie is totaal anders als de motorrijder enkele dagen onderweg is. En misschien zelfs in gebieden waar het weer op korte termijn kan veranderen. Op zulke tochten moet je altijd extra regenkleding bij je hebben. Je weet nooit wat er komt. Beter om voorbereid te zijn.

Bij langere tochten is de motor meestal voorzien van een koffersysteem. Er is dus geen probleem om de regenkleding op te bergen als je het niet nodig hebt. Zo’n regenjas is niet zo omvangrijk als normale motorkleding. Je kunt het gemakkelijk ergens tussenin proppen en bij de hand hebben als je het nodig hebt.

Dat kan kort worden beantwoord – geen! Het kan zijn dat zeer hoogwaardige textiele motorkleding ook voldoende bescherming biedt tegen regen. Maar het is erg duur. En of het beschermende effect voor de gehele levensduur van de onderdelen zal blijven bestaan is niet bekend. Eenvoudig ingerichte regenjassen zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 20,- EUR. Dit is echt geen grote investering.

Nu kunnen enkele slimme alecks met het idee komen en verwijzen naar regenjassen die sowieso in het huishouden verkrijgbaar zijn. Maar pas op! Deze regenkleding is niet bedoeld om over de vaak nogal volumineuze motorkleding heen te gaan. Dat zal niet werken.

Ik blijf erbij: er is geen alternatief voor regenjassen voor motorfietsen!

Bestaan er motoren?

Nogal wat, zou ik zeggen. Natuurlijk bieden alle fabrikanten van motorkleding ook regenjassen voor motorrijders aan. Ik zal proberen je een lijst te geven:

  • ACERBIS
  • alpinestars
  • AXO
  • Bering
  • WIJZIGING
  • DAINESE
  • DXR
  • FLM
  • FOX
  • Furygan
  • GERMOT
  • Grand Canyon
  • Held
  • helstons
  • IXON
  • MACNA
  • mobiele opwarming
  • modeka
  • O’NEAL
  • Farao
  • Bewijs
  • REV’IT
  • Weg
  • rukka
  • Scott
  • SIDI
  • SPIDI
  • SPYKE
  • thor

Er zullen er zeker nog een paar zijn. Maar ik denk dat deze lijst een goed overzicht geeft van de merken die in Duitsland te koop zijn.

In de afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van hightech textiel. Alles wat ontwikkeld is voor outdoorkleding wordt natuurlijk ook gebruikt voor motorkleding en vooral voor regenjassen. Zoals overal is het slechts een kwestie van prijs.

Enkele innovaties, die ook in laaggeprijsde regenjassen te vinden zijn, zijn klimaatmembranen, kappen met waterdichte nekzones en ademende gaasvoeringen. Signaalkleuren, vooral geel, en reflecterende inserts of appliqués zijn hier ook te vinden.

Zeer hoogwaardige exemplaren zijn uitgerust met GORE-TEX en duur geraffineerd synthetisch vezeltextiel. Er zijn zelfs regenjassen met geïntegreerde verwarmingsoppervlakken die gevoed worden door een lithium-ionbatterij. Verborgen en gecoate ventilatiesleuven, antislipmouwen en waterdichte binnen- en buitenzakken zijn nu standaard op hoger geprijsde jassen. Deze zeer hoogwaardige jassen zijn deels zelfs voorzien van beschermers. Ze vervangen de normale motorjassen en maken extra regenjassen zijn niet nodig. Maar de prijs is al erg hoog.

De voordelen zijn dezelfde als voor alle aankopen op het internet. U hoeft niet van winkel naar winkel te reizen om een uitgebreid overzicht van de markt te krijgen. Met één klik vindt u niet alleen verschillende leveranciers, maar ook vergelijkings- en evaluatieportalen waar niet alleen deskundigen hun testresultaten presenteren, maar ook kopers verslag doen van hun praktijkervaringen. Dit geeft u een realistischer beeld van het door u gewenste product en mogelijke alternatieven. Ook de aankoop wordt met een paar klikken gedaan en de goederen worden comfortabel bij u thuis afgeleverd.

Een ander voordeel is het 14-daagse herroepingsrecht en gedurende deze tijd kunt u gemakkelijk van de aankoop afzien als het artikel niet bevalt of niet past. En in de regel zijn eventuele latere klachten ook geen probleem, mocht dit nodig zijn. Dit is in ieder geval het geval wanneer u bij een Europese online retailer koopt.

Als u niet kiest voor de gierige-is-cool methode en alleen voor de goedkoopste speciale aanbieding, kunt u er veilig van uitgaan dat zelfs de niet zo dure motorregenjassen voldoende voldoen aan de basisfunctie van bescherming tegen regen. Al het andere hangt dan af van wat voor u belangrijk is met uw nieuwe regenjas. Zo vind ik bijvoorbeeld een opvallende kleur en reflecterende toepassingen erg nuttig. En natuurlijk moet het goede stuk ook ademend zijn. Aan de andere kant geef ik niet echt om de nieuwste high-tech materialen en batterijverwarming.

Naar mijn mening is het nuttigste accessoire dat er is… een bijpassende regenbroek. En wel om twee redenen. Naar Het regenwater loopt over het waterdichte jack en komt op of in de motorbroek terecht. Als je ooit in een plas hebt gezeten met je rug in een plas zoals ik deed met mijn fancy biker leren broek, dan weet je wat ik bedoel. Aan de andere kant, tijdens het rijden spat er veel water op van de natte weg en landt ook in de broek. En er is de reden voor het volgende accessoire. Helaas zijn zelfs motorlaarzen niet altijd zo waterdicht als ze zouden moeten zijn. Voor dergelijke gevallen zijn er geschikte manchetten of complete overlaarzen.

Dan blijven de handen over. Voor motorhandschoenen geldt hetzelfde als voor laarzen. Ook zijn veel handschoenen niet echt waterdicht. En als de handen nat zijn, worden ze snel koud en stijf. Dit is ongunstig voor de koppeling, het gaspedaal en de remmen. Daar zijn dus ook overjassen voor. Een andere mogelijkheid zijn handschoenen, die stevig aan het stuur zijn bevestigd en kunnen worden verwarmd. Met regenhandschoenen is er nog een grappig en nuttig detail waar u op moet letten bij de aankoop.

Als het regent heeft de motorrijder het probleem dat het vizier of de bril heel snel vol met waterdruppels zit en je dan niet meer goed kunt zien. De auto heeft ruitenwissers. Maar op de motor? Precies voor dit doel zijn er regenhandschoenen met een rubberen lip op de wijsvinger waarmee u de waterfilm van uw vizier kunt afvegen. Dit is echt een leuk en zeer praktisch idee.

Terug naar de broek. Wanneer u een jas en een broek koopt, zorg er dan voor dat beide delen een rits hebben, zodat u ze aan elkaar kunt sluiten. Anders bestaat het risico dat ze aan de achterkant uit elkaar glippen. Dan wordt het daar heel snel erg nat. Niemand wil dat.

Er zijn ook complete regenpakken voor motorrijders. Als u toch altijd een regenjas en -broek wilt dragen, kunt u In plaats van de 2 delen neemt u ook de stationwagon, die meestal nog goedkoper is.