DPD-verzending volgen in vergelijking
Afbeelding:https://www.dpd.com/de/de/
Wie is DPD
DPD werd in 1976 in Aschaffenburg opgericht door de fusie van 8 verschillende rederijen. De eerste particuliere pakketdienst in Duitsland. In 1979 begon DPD met de internationale scheepvaart en ontwierp in 1984 het typische DPD-logo. In 2006 werd DPD het wereldberoemde merk GeoPost en verspreidde het zich tot buiten Europa. In 2015 werd het merk DPDgroup opgericht: het internationale pakketvervoersnetwerk. In het jaar dat DPD werd opgericht, werden in Duitsland al meer dan 1,4 miljoen pakketten verstuurd, en in 2012 was dit cijfer gestegen tot 2,5 miljoen pakketten per dag. Vanaf dat jaar vervoerde het bedrijf op een klimaatneutrale manier. Dit werd geïmplementeerd door elektrische lastwielen en door accu’s aangedreven VW Crafter.
In 2016 zal DPD Deutschland GmbH ongeveer 1,5 miljard euro aan inkomsten genereren, waarbij de DPD-groep alleen al goed is voor in totaal 6,8 miljard euro. DPD heeft wereldwijd 68.000 mensen in dienst en bezorgt bijna 5 miljoen pakketten per dag. DPD exploiteert 75 DPD-depots in Duitsland.
DPD heeft een groot netwerk en een groot aantal verschillende diensten ontwikkeld. Ze bieden wereldwijd klassieke en expresverzending aan. Er zijn vele mogelijkheden die het voor klanten gemakkelijk maken om hun pakketten te overhandigen en te ontvangen. Het bedrijf werkt zeer transparant met de DPD Parcel Navigator, die de klant in staat stelt om het pakket via DPD-pakkettracering te volgen. Het personeel is dagelijks tot 18.00 uur bereikbaar als de klant hulp of advies nodig heeft. Meer hierover in het volgende artikel.
Hoe kan ik mijn pakje volgen
Op In het dagelijks leven is het vaak niet mogelijk om altijd thuis te zijn. Een strikt schema laat dat helaas vaak niet toe. Om ter plaatse te zijn voor de aankomst van een perceel en om een goede planning mogelijk te maken, biedt DPD vele mogelijkheden om een perceel te volgen. Dit spaart de ontvanger het wachten en er wordt geen kostbare tijd verspild. In de volgende tekst worden de verschillende mogelijkheden uitgelegd.
Iedereen heeft een praktische smartphone bij de hand, altijd en overal. Vanuit het comfort van dit apparaat kunt u het pakket volgen. De eerste optie is om de DPD-website rechtstreeks via de browser te bezoeken. Daar kunt u eenvoudig uw eigen DPD-pakketvolgsysteem invoeren met een DPDde-volgnummer zonder registratie en de ontvanger krijgt DPD Tracking te zien, wat de verzendstatus van het pakket is en waar het zich eventueel bevindt. U kunt zich ook direct op de website registreren en het trackingnummer opslaan. Op deze manier hoeft u niet opnieuw het zendingnummer in te voeren en op te roepen. In de rubriek „Mijn pakketten“ kunt u met de DPD Navigator de pakketten volgen die u verwacht, die u zelf hebt verzonden of die u hebt gepost.
Als tweede optie kunt u de DPD-app naar uw mobiele telefoon downloaden. Daar kunt u alles rondom uw verwachte perceel registreren en controleren. U kunt de navigatiekaart „Parcel Navigator de DPD“ gebruiken om precies te zien wanneer u uw pakket kunt verwachten, live en op het uur. Een kleine auto is te zien op de straten van de kaart en uw adres is gemarkeerd. Zo kunt u zien hoe ver de bestelauto nog van u vandaan is. De stations waar de chauffeur nog moet afleveren voordat uw adres wordt weergegeven, worden ook weergegeven.
U kunt de app ook gebruiken om DPD te laten weten dat u uw pakket liever bij een ander bedrijf wilt laten bezorgen. dag en op een ander tijdstip. Een buurman naar keuze kan ook uw pakket in ontvangst nemen. U kunt de bezorger een zogenaamde „parking OK“ geven, d.w.z. dat de chauffeur het pakket zelfstandig, zonder uw aanwezigheid, op een door u opgegeven locatie mag parkeren als u niet aanwezig bent. Dit kan naast de voordeur, in de garage of onder de carport.
Met de app kunt u ook zelf pakketten versturen
Als u thuis, op het werk of waar dan ook ter wereld op uw PC bent, kunt u ook gemakkelijk de website van de rederij oproepen en de positie van het busje laten weergeven. U kunt DPD vrij eenvoudig bereiken op „dpd.com/en_privatkunden“. Daar wordt u direct naar de pagina gebracht waar u uw zendingnummer kunt invoeren en uw pakket kunt zoeken. U wordt doorgestuurd naar de navigator en kan zien waar uw pakket zich bevindt en wanneer het bij u aankomt,
Nu kunnen Amazon’s Alexa en DPD Skill ook alle informatie over uw pakje leveren. Alexa kan uw pakket ook op afroep laten bezorgen op de plaats van uw keuze. U kunt zelf bepalen waar of wanneer het pakket wordt geleverd. U beslist of u een drop-off-okay wilt geven of dat u deze wilt doorsturen naar een afhaalwinkel naar keuze, waar u deze comfortabel kunt afhalen. U kunt uw pakket ook op een andere dag laten bezorgen.
Alexa zal u vertellen van welke afzender het pakket wordt verwacht, het volgnummer en wanneer het pakket wordt afgeleverd. Als het pakket wordt afgeleverd, zal Alexa u vertellen hoeveel meer stations de DPD-driver moet verlaten en hoe laat de aankomst wordt ingeschat.
Om de DPD Skill te gebruiken dient u te linken naar een DPD Navigatotior-account.
1. Log in op paketnavigator.de om de DPD Parcel Navigator te gebruiken of zich te registreren.
Activeer nu de DPD vaardigheid in de Alexa App.
3. sluit de DPD-vaardigheid aan op de AlexaApp. Daarna moet u doorgaan met de registratie zoals op paketnavigator.de
Vraag Alexa specifiek naar DPD en wat je wilt weten. U kunt vragen waar uw pakket zich bevindt, waar de dichtstbijzijnde pakketwinkel is of hoe u DPD kunt bereiken. Om dit te doen moet u ervoor zorgen dat DPD en Alexa zijn aangesloten. Als u nog niet gelinkt bent, vraag dan aan Alexa hoe u DPD kunt bereiken.
DPD Actie voor Google-apparaten
Net als Amazon`s Alexa werkt de DPD-actie ook op Google-apparaten die compatibel zijn met de „Google-assistent“. Onder hen zijn: Google Home, TV’s met Android 6.0 en hoger, smartphones met Android 5.0 en hoger, apparaten met iOS 10.0 en hoger, koptelefoons, Chromebook en smart displays.
Ook hier is het noodzakelijk om de taalassistent te koppelen aan de DPD-actie. Eerst moet u zich registreren of inloggen op de website „paketnavigator.de“. Vragen aan de assistent beginnen met „OK Google,…“. Nu kunt u de status van de bezorging achterhalen, waar de volgende Parcel Shop is of een DPD-contactmogelijkheid.
Hoe volgt DPD de zending
Elk pakket dat aan DPD wordt overhandigd, krijgt een individueel pakketlabelnummer. Dit is te vinden op het bestelformulier of op het ontvangstbewijs. Deze wordt overhandigd door de DPD-medewerker.
Met dit DPD-trackingnummer kunt u uw pakketten op de voet volgen tot ze op hun bestemming aankomen. Vanaf het moment dat het pakket wordt ingeleverd bij de pakjeswinkel tot aan de ontvanger. Alle stappen, inclusief tussentijdse opslag, worden gedocumenteerd en weergegeven. Als er problemen zijn met het pakket, kan DPD het trackingnummer gebruiken om snel te weten te komen waar het pakket zich bevindt en indien nodig in te grijpen. Het is daarom erg belangrijk om dit nummer te bewaren totdat het pakket is aangekomen. De hier gebruikte termen zijn „roll-in“ voor levering in de DPD Shop van Klant en „afrollen“ betekent dat het pakket naar de bestelwagen wordt getransporteerd. Het is in levering. Zodra het pakket met succes bij de ontvanger is afgeleverd, is de status van de zending „Levering“.
Normaal gesproken ontvangt de ontvanger een e-mailbericht als zijn pakket op die dag wordt afgeleverd. Als de klant wil weten wanneer zijn pakket precies aankomt, kan hij de Live DPD Tracking in real time gebruiken. De functie via de website „paketnavigator.de“ en via de DPD-apps voor Android en Apple worden op de dag van levering vrijgegeven. De tijdspanne wordt teruggebracht tot 30 minuten, hoe dichter het voertuig bij de geadresseerde komt.
U kunt de DPD-bestelwagen zien op de online kaart. DPD Livetracking of DPD V is gebaseerd op een vaste route en niet op een GPS-signaal, zoals het op het eerste gezicht lijkt. De DPD-driver scant elk pakket ’s morgens in een scanner en scant het bij aflevering weer uit. Hierdoor kan de voortgang van de levering worden berekend. Deze gegevens worden om de paar minuten online doorgestuurd van de scanner naar het hoofdkantoor en weergegeven op de navigatiekaart. De klant ziet dan op de kaart bijvoorbeeld „5 stops meer“. De haltes zijn dus niet „live“ maar worden berekend. Het kan dus gebeuren dat de bezorger al belt bij uw voordeur hoewel er nog 2 stops worden weergegeven.
Hoe u precies toegang kunt krijgen tot live tracking met de DPD shipment tracking functie en hoe u de positie van uw pakket kunt opvragen, is al uitgelegd in de paragraaf „Hoe kan ik mijn zending volgen“.
Wat gebeurt er als ik er niet ben?
Als uw pakketje op een dag aankomt dat u niet thuis bent, is dat geen probleem. Meestal probeert de medewerker het pakketje bij de buurman af te leveren. Hij noteert de naam van de buurman op een notificatiekaart en legt deze in uw brievenbus. Dus je weet waar je je pakje moet ophalen… U heeft ook de mogelijkheid om vooraf een geprefereerde DPD-buurman op te geven. Als u DPD een volmacht heeft gegeven, wordt het pakket afgeleverd op de locatie van uw keuze. Houd er rekening mee dat de bescherming tegen diefstal en verlies vervalt in geval van diefstal. Als het ook voor een buurman niet mogelijk is om uw pakket in ontvangst te nemen, zal de DPD-medewerker uw pakket bij een pakketwinkel afleveren. U vindt hun openingstijden op de notificatiekaart. Ook vanaf welke dag uw pakket kan worden afgehaald.
U kunt uw pakket ook vooraf via „paketnavigator.de“ doorsturen naar de pakketwinkel als u weet dat u er niet zult zijn. Geef een vertrouwde persoon volmacht om je pakje op te halen. U kunt ook een nieuwe levering regelen op de hierboven genoemde website. DPD regelt meestal drie leveringspogingen.
Een DPD-pakketdoos biedt een andere optie. Een DPD-brievenbus is vooral het kopen waard als u een groot aantal pakketten ontvangt en verzendt. De brievenbus kan door een DPD-medewerker worden geopend via een TAN of een sleutel, de klok rond, en verwijdert bijvoorbeeld retouren van de verzender en brengt binnenkomende pakketten in. Dit is vooral praktisch omdat je hiervoor niet aanwezig hoeft te zijn.
DPD-brievenbussen worden voor het gebouw geïnstalleerd. Het is dus bedoeld voor huiseigenaren. De brievenbus kan ook door Hermes en GLS op dezelfde manier worden gebruikt. Het systeem heet „ParcelLok“.
Wanneer levert de aanbieder pakketten af?
DPD Classic levert van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur. De verzending van pakketten duurt normaal gesproken slechts 1-2 werkdagen. Speciale leveringen zijn Express Pakketten. Naast maandag – vrijdag worden deze ook op zaterdag tot 12.00 uur geleverd.
DPD biedt DPD NOW zelfs aan in samenwerking met haar partner tiramizoo. Hier vervoert DPD een belangrijk pakket binnen 90 minuten aan de andere kant van de stad.
Levertijden van DPD
Een Classic levertijd is 1-2 werkdagen. Maandag tot en met vrijdag.
De DPD Express Delivery wordt geleverd van maandag t/m zaterdag tot 12.00 uur. Bij de expressebezorging is het pakket de volgende dag bij de ontvanger. De verlader kan kiezen tussen DPD 8.30 uur, DPD 10.00 uur of DPD 12.00 uur.
De levertijd voor volumineuze goederen is 1 tot 3 werkdagen.
DPD Food levert ook voedsel op 3 manieren. Ongekoeld voedsel dat lang kan worden bewaard, wordt binnen 1-2 dagen geleverd. DPD Food Express met koeling voor bederfelijke levensmiddelen zoals vlees worden de volgende dag, maandag tot en met vrijdag, geleverd. DPD Food levert de volgende dag om 12.00 uur ’s middags bederfelijke levensmiddelen zoals ijs of vis met koeling van maandag tot en met zaterdag.
DPD Direct bezorgt pakketten die vanuit het buitenland worden afgeleverd en DPD neemt de eventuele douanerechten voor haar rekening. De levertijd is 3-8 werkdagen.
Brieven kunnen door DPD Mail binnen 2-3 dagen nationaal, 2-6 dagen in Europa en 4-9 dagen wereldwijd worden bezorgd. Afhalen is inbegrepen.
Hoe kan ik pakketten versturen met DPD
DPD laat niets te wensen over bij het verzenden van pakketten. Of het nu binnen Duitsland is of in het buitenland, alles is mogelijk. Met DPD kunt u uw pakket vanuit uw eigen huis klaar maken voor DPD-verzending en online frankeren. U kunt dit doen op uw PC of smartphone. Het enige wat u hoeft te doen is de zijkanten van uw pakket op te meten en in te voeren. De prijs wordt berekend en weergegeven op de website. Van maat XS tot XL is alles mogelijk. Voer vervolgens het land van bestemming in en hoe u uw pakket wilt inchecken. U kunt het pakket afgeven in de Pickup Parcel Shop of in de ParcelLock pakketdoos. Er kan slechts één pakket tegelijk in de pakketdoos worden geplaatst. Of u kunt de DPD-medewerker het laten afzetten bij Voordeur pick-up. Als een belangrijk pakket snel naar het einde van de stad moet worden gebracht, kan DPD dit binnen 90 minuten doen. Zodra dit is gedaan, geeft u aan of de levering naar de voordeur van de ontvanger of naar een pakjeswinkel moet gaan. U ontvangt dan een e-mail met het pakketlabel als PDF-bestand om af te drukken. U plakt het pakketlabel op een duidelijk zichtbare plaats op het pakket. Als u geen printer heeft, kunt u met uw mobiele telefoon naar een afhaalpakketshop gaan of deze thuis laten ophalen en het pakketlabel laten afdrukken met de QR-code.
DPD streeft er altijd naar om zo milieuvriendelijk mogelijk te verzenden. In 2016 heeft u al een vermindering van 10 procent van de CO2-uitstoot bereikt. De DPD-groep financiert projecten voor duurzame energie.
DPD maakt ook gebruik van elektrische en aardgasvoertuigen en elektrische lastwielen. Klanten kunnen hun DPD-pakketten op een innovatieve manier doorsturen naar DPD Pickup Parcel Shops, naar hun favoriete buren of naar hun eigen parkeerplaats OK, zodat ritten en lange wachttijden van de bezorgvoertuigen kunnen worden vermeden.
Wat zijn de prijzen
Prijzen in heel Duitsland:
Levering in de Pickup Parcel Shop voor online aangemaakte pakketlabels:
XS tot 35 cm: in de Shop2Shop 3,70 € , Classic 3,90 €
S tot 50 cm: in Shop2Shop 3.90 €, Classic 4.20 €
M tot 70cm: in Shop2Shop 5,70 €, Classic 5,90 €
L tot 90 cm: in de Shop2Shop 9,60 €, Classic 9,90 €
XL tot riemmaat 300 cm: niet mogelijk in Shop2Shop, Classic 15,30 €
Home pick-up/ ParcelLock pakketdoos voor online aangemaakte pakbonnen:
XS tot 35 cm: Classic 7 €, DPD 10 h Mo-Fr 32 €, DPD 12 h Mo-Fr 22 €, DPD 12 h Sa 42 €, DPD 18 h Mo-Fr 17 €
S tot 50 cm: Classic 7 €, DPD 10 uur Mo-Fr 32 €, DPD 12 uur Mo-Fr 22 €, DPD 12 uur Sa 42 €, DPD 18 uur Mo-Fr 17 €
M tot 70cm: Klassieker 10 €, DPD 10 h Mo-Fr 35 €, DPD 12 h Mo-Fr 25 €, DPD 12 h Sa 45 €, DPD 18 h Mo-Fr 20 €
L tot 90 cm: Klassiek 17,20 €, DPD 10 uur Mo-Fr 42,20 €,DPD 12 uur Mo-Fr 32,20 €, DPD 12 uur Sa 52,20 €, DPD 18 uur Mo-Fr 27,20 €
XL tot gordelmaat 300 cm: Classic 24 €, DPD 10 uur Mo-Fr 49 €, DPD 12 uur Mo-Fr 39 €, DPD 12 uur Sa 59 €, DPD 18 uur Mo-Fr 34 €
tarieven wereldwijd
De landen zijn ingedeeld in zones. Afhankelijk van de zone wordt de prijs van het pakket berekend.
Landen Zone 1: België, Denemarken, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Slowakije, Slovenië, Tsjechië, Polen, Hongarije
Land Zone 2: Estland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Monaco, Portugal, Spanje, Zweden
Land Zone 3: Griekenland, Ierland, Roemenië, Bulgarije, Finland
Levering in de Pickup Parcel Shop:
Zone 1: XS tot 35 cm: 9,90 €, S tot 50 cm: 12,00 €, M tot 70 cm: 15,80 €, L tot 90 cm: 19 €, XL tot riemmaat 300 cm: 22,50 €
Zone 2: XS tot 35 cm: 12,90 €, S tot 50 cm: 15,10 €, M tot 70 cm: 18,80 €, L tot 90 cm: 23 € XL tot riemmaat 300 cm: 27,50 €
Zone 3: XS tot 35 cm: 35,00 €, S tot 50 cm: 38,00 €, M tot 70 cm: 43,80 €, L tot 90 cm: 56 €, XL tot riemmaat 300 cm: 65,50 €
Thuis afhalen / ParcelLock pakketdoos:
Zone 1, 2 en 3: XS tot 35 cm niet mogelijk.
Zone 1: S tot 50 cm: 15,20 €, M tot 70 cm: 19,50 €, L tot 90 cm: 25,50 €, XL tot riemmaat 300 cm: 31,20 €
Zone 2: S tot 50 cm: 18,20 €, M tot 70 cm: 22,50 €, L tot 90 cm: 29,50 € XL tot riemmaat 300 cm: 36,20 €
Zone 3: S tot 50 cm: 41,20 €, M tot 70 cm: 47,20 €, L tot 90 cm: 62,50 € XL tot riemmaat 300 cm: 74,20 €
Eiland toeslag 14,00 €, voor enkele eilanden 33,00 €.
Als u commercieel actief bent en veel pakketten in Duitsland en in het buitenland verstuurt, kunt u gebruik maken van „MyDPD Buisness“. Het heeft vele voordelen zoals adresimport (CSV, eBay), automatische afhaalopdracht, snel printen van hoeveelheidspakketlabels, tracking met leveringsbevestiging. Om prijzen aan te vragen kunt u terecht op de website van DPD: .
U kunt ook postzakken gebruiken, Koop en bestel grote hoeveelheden pakketetiketten en internationale document-enveloppen bij DPD. Prijzen kunnen ook op de website worden opgevraagd.
Is er een expresverzending?
U kunt uw pakketten door heel Duitsland verzenden met DPD Express Shipping en een DPD-trackingnummer ontvangen met vele voordelen. De pakketten worden gegarandeerd de volgende dag geleverd en u bepaalt zelf hoe laat. Gebruik het praktische DPD-trackingsysteem voor zendingen. Kies tussen DPD 8.30 uur, DPD 10.00 uur en DPD 12.00 uur.
Voordelen zijn: Online bewijs van levering met bevestiging van de ontvanger, uw zendingen zijn verzekerd tot 520 €, een hogere verzekering is mogelijk. Verzending tot 10 pakketten met een maximum van 31,5 kg per pakket. Er is een e-mail of SMS-melding voor de ontvanger om precies te weten wanneer het pakket aankomt. Met DPD 8.30 uur levering kunt u op verzoek telefonisch op de hoogte worden gesteld van een succesvolle levering.
DPD biedt ook Express Worldwide aan in 3 verschillende zones, zoals reeds uitgelegd. Binnen Europa wordt het pakket de volgende werkdag bezorgd. Voordelen zijn de online verzendstatus via DPD live tracking, eenvoudige en transparante prijzen, levering aan internationale zakencentra binnen 1-3 werkdagen. Bovendien is de verzending zeer eenvoudig met slechts één pakketlabel voor alle landen.
Waar kan ik mijn pakketje ophalen
U kunt uw pakket ophalen bij de DPD Pickup Parcel Shop als het pakket daar is doorgestuurd of niet thuis was. U ontvangt een e-mail of sms over de aankomst van het pakket of er wordt op de notificatiekaart vermeld dat u het pakket kunt afhalen in de DPD Parcel Shop. Als er geen dag wordt genoteerd, is het pakket onmiddellijk klaar om te worden afgehaald.
Vrienden en familie kunnen ook hun pakje ophalen door het invullen van een volmacht. …om hem op te halen.
Op de DPD Parcel Navigator DPD website heeft u de mogelijkheid om uw pakket op de dag van uw keuze opnieuw te laten bezorgen. U kunt zelf over uw pakje beslissen. U kunt een andere pakjeswinkel, een buurman naar keuze of een opslagoptie kiezen. Zo’n doorverwijzing moet de avond ervoor worden uitgegeven.
Waar kan ik mijn pakketje afgeven
Als u een pakketje heeft dat moet worden verzonden, heeft u vele mogelijkheden om het aan DPD te overhandigen. U kunt het persoonlijk naar een DPD Parcel Shop bij u in de buurt brengen.
U kunt het pakketlabel ook online aanmaken en de DPD afhaalservice regelen. Maak een afspraak en een DPD-medewerker pikt hem gemakkelijk op bij de voordeur.
Als u zelf op een bepaalde dag een pakket ontvangt, kunt u uw pakket in ruil daarvoor aan de chauffeur geven. De chauffeur neemt het pakje mee.
U kunt uw pakket ook in een door u aangeschafte DPD Paketbriefkasten plaatsen en een DPD-medewerker kan het met behulp van een TAN of sleutel openen en het pakket verwijderen.
Hoe kan ik mijn pakket verzekeren
Elk pakket heeft een standaard pakketverzekering van 520 €, voor leveringen en retourneringen in de pakketwinkel is dat 250 €. Voor meer waardevolle zendingen is het mogelijk om een hoogteverzekering toe te voegen tot 13.000 € per pakket.
In geval van schade kunt u eerst contact opnemen met de verlader en daarna met DPD. Per e-mail en telefoon. U dient ook een klachtenformulier te downloaden en online in te vullen als PDF-bestand.
Hoe kan ik contact opnemen met de aanbieder
DPD heeft een uitgebreide klantenservice. Als u een klantvraag hebt, kunt u het DPD-contact zoeken en het DPD-hotline nummer bellen: 01806 – 37 32 00. Deze hotline is geopend van maandag tot en met vrijdag. 8:00-18:00 uur bezig.
U kunt ook online een contactformulier invullen. Hier krijgt u binnen ongeveer 48 uur een antwoord.
U kunt het antwoord op uw vraag ook vinden in de FAQ-sectie van de DPD-website. Daar vindt u ook hulp bij het live volgen van DPD-verzendingen. Natuurlijk wordt u ook geholpen door de vriendelijke DPD-servicemedewerkers.
Met behulp van DPD tracking en tracing kan het personeel erachter komen waar uw pakket heen is gegaan als een pakket niet aankomt.
Als u een DPD-klacht wilt indienen, kunt u dat doen via het contactformulier, per DPD-telefoon of per fax op: 01806 373 202. Houd, indien mogelijk, uw trackingnummer bij de hand, zodat de zaak snel kan worden gecontroleerd.