Fietskoplampen

Link
Verfügbarkeit
Preis
Weitere Angebote

Test & vergelijk Fietskoplampen

De fietskoplamp in de test

Een fietser moet van alle kanten gezien worden, wat de veiligheid enorm verhoogt. Het verkeersreglement schrijft al een koplamp, een achterlicht en diverse reflectoren voor, anders is er een boete verschuldigd. Maar je wilt niet alleen gezien worden, je wilt ook weten waar je naartoe fietst. Dit is belangrijk, want er zijn veel obstakels te vermijden. De koplamp is hiervoor verantwoordelijk, want zelfs in de schemering of bij slecht weer moet de grond duidelijk zichtbaar zijn. De koplamp op een fiets is onvervangbaar en de wet schrijft voor dat hiervoor lampen met minimaal 10 lux moeten worden gebruikt. De koplamptest van de fiets heeft nu verschillende modellen getest. Als u een koplamp voor uw fiets wilt kopen, moet u de koplamptest zorgvuldig lezen. Alleen zo voorkomt u dat u een slechte aankoop doet en bent u goed geïnformeerd.

In vergelijking met een auto heeft de fiets enorme voordelen. Je bent gezond, stressvrij en milieuvriendelijk op de weg. Je maakt uitstekende vorderingen in de stad en kan menig file in de spits vermijden. Tegelijkertijd doe je iets voor je gezondheid, maar helaas biedt de fiets ook vele bronnen van gevaar. De koplamptest van de fiets is dus niet zinloos, zien en gezien worden is hier belangrijk. Sommige ongelukken gebeuren gewoon omdat de fietser niet op tijd wordt gezien. Natuurlijk is het vooral de schuld van de automobilist, maar zelfs de fietser is verantwoordelijk. U mag in geen geval zonder fietskoplampen rijden. De koplamptest van de fiets vertelt u precies wat er met deze koplamp belangrijk is.

Wat is een fietskoplamp eigenlijk?

Een fietskoplamp moet voor en achter op de fiets worden gemonteerd, wit aan de voorzijde en rood aan de achterzijde. Voor racefietsen zijn de voorschriften alleen iets anders, maar verder maakt het niet uit of u een stadsfiets of een mountainbike bezit. Het is belangrijk dat de verlichting is goedgekeurd voor het wegverkeer. Voor een goede bevestiging aan de zijkanten is het raadzaam om een aantal reflectoren te monteren. De koplamptest van de fiets vertelt u wat u wel en niet mag doen.

Onze Top 10 – Fietskoplampen

Een dynamo met een staande functie is vrij veilig. Je hoeft hier geen batterijen meer te vervangen. Als u besluit om een oplaadbare batterij of batterijen te gebruiken, moet u ervoor zorgen dat de normale batterijen kunnen worden gebruikt.

De helderheid
Meer lux geeft niet automatisch meer helderheid. U kunt beter letten op de grootte van het verlichte gedeelte. Je zou kunnen veronderstellen dat een lamp met 60 lux meer licht produceert dan een lamp met 40 lux. Maar als de 60 lux lamp slechts een beperkte oppervlakte van 30 cm verlicht, krijg je er niets uit. Een lamp met 40 lux kan binnen een straal van 10 meter goed branden, in dat geval zou het de beste keuze zijn. Maar als beide modellen hetzelfde gebied op de grond verlichten, is 60 lux natuurlijk beter.

Het verkeersreglement
U dient in ieder geval de verkeersregels in acht te nemen, maar de fietsverlichting is voor uw persoonlijke veiligheid. In de koplamptest van de fiets wordt precies uitgelegd wat er wordt voorgeschreven en wat je zelf op de fiets kunt monteren. De juiste fietsverlichting is verplicht, u moet hier geen risico’s nemen. Een dynamo is sinds 2013 niet meer verplicht, u kunt ook verlichting installeren. Te gebruiken met oplaadbare batterij of batterijen. De fiets moet echter wel uitgerust zijn met een alternator of met functionerende batterijen. De verlichting moet ook duidelijk zichtbaar zijn en mag in geen geval worden afgedekt. Het voorlicht is wit, het achterlicht rood, let op. Voor de lichtsterkte moeten de lampen in ieder geval met 10 lux zijn uitgerust. Reflectoren aan beide zijden van de fietspedalen zijn ook verplicht. Ook moeten er reflectoren worden gemonteerd, deze zijn meestal op de spaken te vinden. Racefietsen onder de 11 kg hebben een speciaal reglement.

Gedrag in het wegverkeer

Fietsers leiden een gevaarlijk leven, vooral het dagelijkse verkeer op de weg is relatief gevaarlijk. Een geschikte fietsverlichting is daarom zeer nuttig, u bent altijd de zwakkere partij bij een ongeval met een auto. Rijd altijd met een vooruitziende blik, u moet er rekening mee houden dat een auto- of vrachtwagenchauffeur uw fiets niet kan zien in de dode hoek.

Zeer bekend en populair zijn de fietskoplampen van Büchel, Son, Herrmans, Trelock, SuperNova en nog veel meer. Ook de prijzen zijn vrij redelijk, dus u bent niet afhankelijk van no-noame producten.

U kunt beide typen als energiebron gebruiken, beide typen hebben voor- en nadelen. Als je een dynamo gebruikt, hoef je je nergens zorgen over te maken. Als u echter oplaadbare batterijen gebruikt, moeten deze steeds weer worden vervangen of opnieuw worden opgeladen. Het voordeel is echter dat ze met een druk op de knop ook oplichten bij een rood stoplicht.

Ja, omdat het je veiligheid dient. U kunt uw fiets in het donker gebruiken en zult tijdig door de chauffeurs gezien worden. Fietskoplampen zijn ook belangrijk voor u, omdat u obstakels moet kunnen herkennen en, indien nodig, de koplampen moet kunnen afstellen. ontwijkend.

Wat zijn de energiebronnen?

Over het algemeen kunt u de fietsverlichting van stroom voorzien met batterijen, een oplaadbare batterij of een dynamo. De accu’s zijn zeer geschikt voor het achterlicht, deze lampen verbruiken zeer weinig elektriciteit. Bij een fietslamp hangt het af van hoe vaak en hoe lang je de fiets gebruikt. Voor degenen die de fiets zelden gebruiken, zijn de batterijen volledig voldoende.

Naast goede fietsverlichting zijn er natuurlijk ook veel accessoires. Een fietshelm draagt toch zeker bij aan uw veiligheid, hoewel deze helm nog steeds niet verplicht is. Natuurlijk moet je de juiste kleding dragen, dit voorkomt pijnlijke plekken op je lichaam. Extra verlichting is nooit verkeerd, het motto „minder is meer“ is hier niet van toepassing. Natuurlijk moet je altijd reservebatterijen bij je hebben, anders kan het gebeuren dat je ineens in het donker staat. Dat hoeft niet.

U kunt ze kopen in elke gespecialiseerde fietswinkel, en u kunt ze ook vinden in een sportwinkel. Het internet is ook een goede plek om te winkelen, veel winkels zijn gespecialiseerd in fietsen. Hier kunt u zonder problemen bestellen en een pakketbezorger brengt de koplamp binnen zeer korte tijd naar u toe. U kunt ook online advies krijgen, deskundigen zullen al uw vragen beantwoorden. Meestal zijn de producten ook goedkoper dan in een buurtwinkel. U kunt alle modellen met elkaar vergelijken, de volgende sportwinkel is slechts een klik verwijderd. Heel handig! Kijk eens rond op het net, „je“ nieuwe koplamp voor de motor is er zeker.